1 Mart 2013 Cuma

Çocuklar için Namaz Bahçesi & Namaz Ağacı


Biz anne babalar çocuklarımızın namaz kılmaya başlamasını istiyoruz. Fakat bunu nasıl yapacağımızı tam olarak bilemiyoruz. Bu konuda benim de çok düşünüp kafa yorduğum, dua ettiğim zamanlar oldu. Biz biraz daha şanslıydık, etrafımızda bize bu konuda yardımcı olacak kişiler vardı çok şükür. 





Öncelikle kızımla namaz ağacını hayatımıza uygulamaya başladık. Her defasında ağacın yapraklarını boyamak kızımın çok hoşuna gitti. Namaz ağacı kızımın çok sevdiği bir arkadaşının ona hediyesi. Google’da namaz ağacı diye aratırsak çıktısını alabileceğimiz, çocuğumuzun hoşuna gidecek birçok farklı örnekleri var. Ama benim size önerim ağacınızı çocuğunuzla birlikte kendiniz yapmanız. Bu şekilde olursa çocuğumuz daha çok benimseyecektir. Hatta benim daha önce şurada paylaştığım, kızımla birlikte yaptığımız “Teşekkür Ağacımız” vardı. Namaz ağacını uygularken ve daha öncesinde kızım günde bir vakit namaz kılıyordu, genellikle de akşam namazlarının farzı oluyordu kıldıkları. Çok çabuk sıkılıp, ağır gelmesin diye böyle yaptık biz. Unutmayın ki her çocuğun fıtratı farklıdır, nasıl davranacağımıza kendimiz karar verelim.
 Namaz bahçesi ise kızımın Sena ablasının ona hediyesi. Doğrusunu söylemek gerekirse, namaz bahçesi daha çok hoşuna gitti ve namazlarını düzenli kılmasına yardımcı oldu. Bir de fotoğraflarda yok ama her defasında namaz bahçesi değişiyor. Çiçek ve ağaçlar aynı kalıyor. Ama birisinde sulama yapılırken diğerinde gübre veriliyor bir başkasında ise kürekle bakım yapılıyor. Aslında çocuğumuz namaz bahçesine tam olarak kendisi bakım yapıyor gibi… Ve her bakım yapışında ruhunda namaz kılma isteği gitgide artıyor.






Yalnız namaz ağacı ve bahçesi uygulandığında çocuğum hemen beş vakit namaz kılmaya başlayacak gibi bir algı oluşmasın.Doğru mu yapıyoruz bilemiyorum ama kızım sorumluluk yaşına erişmediği için bazen namazlarının bazılarında sadece farzlarını kılıyor.(örneğin yatsı namazının farzını kılması ya da sabah namazını sonradan kılması gibi). Çocukluk dönemlerinden itibaren yavaş yavaş işlemeye başlamalıyız çocuğumuzu. Küçüktür anlamaz demeyip, namazlarımızı onun yanında hatta ailece birlikte kılalım. En azından günde bir vakit namazımızı ailece evde cemaat halinde kılalım (yatsı namazları tüm ailenin evde olduğu bir zaman dilimine denk geldiği için uygun olabilir). Mesela 4–5 yaşlarında iken Kur’an elifbasından sadece harfleri öğretmiştim kızıma. İleriki yaşlarda ise öğrenebildiği yere kadar öğretmeye çalıştık. Bir kaç defa dışarıdan destek aldık öğrenme konusunda. Geçen yaz tatilinde ise tam olarak Kur’an-ı Kerim okumaya başladı, eğitimini almış başka bir ablasının yardımlarıyla. Daha öncesinden elifba’dan harfleri ve çoğu kuralı öğrendiği için çok kolay oldu okumaya başlaması. Yardım alacağımız kişileri çok iyi seçmeliyiz, güvendiğimiz kişiler olmalı. Bazen çok büyük hatalar yapıyor ve çocuklarımızı tamamen namazdan soğutabiliyoruz. Rabbimizi, peygamberimizi, dinimizi sevdirelim çocuklarımıza ama her şeyden önce kendimiz sevelim…
Daha öncede söylediğim gibi, her çocuğun fıtratı farklıdır. Belki çocuğunuz namaz ağacına & namaz bahçesine başlamak istemeyebilir. Böyle bir durumda ailemizdeki herkese birer namaz ağacı yapabiliriz. Ya da çocuğunuzun sık görüştüğü arkadaşlarının anneleri ile konuşup toplu olarak böyle bir uygulamaya gidebilirsiniz. 
Çocuğumuzu sürekli takip etmemiz gerekir yaşamının her alanında (sokakta, okulda, evde vs).Çoğu zaman ben çocuğuma güveniyorum, benim çocuğum yapmaz diyerek çok rahat davranıyoruz. Unutmayın ki hepimiz insanız ve hata yapabiliriz. Kaldı ki o, daha bir çocuk. Çocuklarımızı bilgisayar ve televizyondan tutabildiğimiz kadar uzak tutmaya çalışalım. Kitaplara, eğitici oyunlara farklı uğraşlara yönlendirelim. Küçücük çocukların facebook ve birçok sosyal alanda hesabı olmasın. Davranışlarımızla sadece kendi çocuğumuza değil başka çocuklara da örnek oluyoruz. Çocuğumuzun küfürlü konuşmasına, makyaj yapmasına izin vererek, kıyafetine dikkat etmeyerek diğer çocukların da özenmesine neden olabiliriz. Hepimiz güzel, ahlaklı çocuklar yetiştirmeye çalışırsak tüm dünya değişir, bu bir hayal değil unutmayalım!
Konu çok fazla uzayıp farklı yönlere kaydı farkındayım, sizleri de sıkmak istemem. Ama hepsi bir bütün halinde yaşantımızda olmalı. Yoksa hem kendi adımıza hem de çocuklarımız adına çok fazla tökezlemeler yaşayabiliriz. Bir de “çok iyi bir anneyim” gibi bir iddiam yok, sadece kendimce bir şeyler yapmaya çabalıyorum doğru bildiğim yolda. Ve olur da bu konularda fikre ihtiyacı olanlar olursa diye yazıyorum bunları.
Siz neler yapıyorsunuz çocuklarınız için, nasıl davranıyorsunuz, hangi kitaplardan yardım alıyorsunuz? Yazının altındaki yorum kısmında paylaşırsanız sevinirim. Böylece ben de sizlerden fikir almış olurum.

Etrafımızda hem dünyamızı hem de ahiretimizi düşünen insanların eksik olmaması duasıyla, hayırlı cumalar…

11 yorum:

  1. ne güzell birr fikir buu bööylee.:)
    aferin kuzucuğa da..

    YanıtlaSil
  2. Ne güzel bir fikir .Rabbim ibadetini daim eyleisn kabul eylesin inşallah

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Amin,inşallah Neşeli günler.kendimce bir şeyler yapmaya çalışıyorum çocuğum için,umarım daim olur...

      Sil
  3. ne güzel bir fikir, paylaşımın için teşekkürler, sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkür ederim Hatice,sağol....

      Sil
  4. yazınızı okudumda çok güzel anlatmışsınız. benim kızım 4 yaşında ve ben ona neler öğreteceğimi bilemiyorum yani yaşına uygun neler verebilirim diye.

    4 yaş çocuğa neler öğretebiliriz? ne gibi etkinlikler yapabiliriz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba mçs,
      Öncelikle yazıda da belirttiğim gibi bu konuda bir uzman olmadığımı bilmenizi isterim. Sadece kendi çocuğum da izlediğim yolları paylaşmak istedim fikir olması açısından. Benim küçük kızım da 3,5 yaşında. Mesela namazlarımı kızımın yanında kılmaya özen gösteriyorum, onun duyabileceği şekilde “ben namaz kılacağım, abdest alacağım” diyorum. Çoğu zaman kendiliğinden bana eşlik ediyor, benimle birlikte namaz kılmaya çalışıyor. Namazımız bitince birlikte dua ediyoruz. Onun anlayabileceği, Türkçe, basit dualar olursa daha iyi olur.
      Çoğu zaman yemeklere başlamadan önce besmeleyi küçük kızım söylüyor. Besmeleyi çektikten sonra ona dönüp “aferin, çok güzel okudun kızım”diyorum. Tabi bu birden bire olmuyor. Onun besmele çekmeyi öğrenmesi için birkaç gün boyunca, sofraya oturduğumuzda “yemeklerden önce besmele çekilir, bu akşam besmeleyi ben çekeceğim “diyorum ve arkasından onun anlayabileceği yavaş, tane tane bir şekilde besmele çekiyorum. Zaten çocuklar çok çabuk öğrendikleri için hemen kavrıyorlar. Bir süre sonra “bu akşam yemeğe başlamadan önce kim besmele okuyacak? Dediğimde hemen “ben okuyacağım” demeye başlıyor.
      Onun yanında sesli olarak Kur’an-ı Kerim okuyabilirsiniz. Bol resimli kitaplar alıp (peygamberimizin hayatıyla, namazla, oruçla ilgili), onunla birlikte okuyup, resimleri inceleyip, resimlerle ilgili kendi hikâyenizi oluşturabilirsiniz. Her çocuğun fıtratı, hoşlandıkları farklıdır. Umarım faydalı olabilmişimdir.

      Sil
  5. selam olsun tüm namaz dostlarına ve namaz davetçilerine...Sizi takibe aldım.

    YanıtlaSil
  6. Ayy bayıldım bu yönteme ya çok güzelmiş tamda çocuğa namazı sevdirerek nasıl alıştırırım diye düşünürken bu güzel yazınızla karşılaştım beni oğlum 6 yaşında çok güzel kuran okuyor ama biraz inatçılık var bir şeyi hadi yap dediğinde asla yapmıyor başka şekilde emir gibi değil de ya oyunla yada farklı yöntemlerle yaptırabiliyorum. Deneyimlerime göre çocuklara bir işi birden yük vermeden az ama sürekli aksatmadan yaptırmak gerekiyor örneğin kuran dersi şu saatte çalışılacak diyorum 2 sayfa hiç sorun olmuyor ama 1 gün işime dalıp o saati geçirirsem ertesi gün huysuzlanmaya başlıyor yapmasam olmaz mı oyun oynasam gibi, demek istediğim düzen çok önemli tekrar teşekkürler verdiğiniz fikir için bende sayfama beklerim beni izlemeye alır değerli yorumlarınızı paylaşırsanız sevinirim sizi izlemeye almak isterdim fakat izleme bölümünde sorun görünüyor izleyiciler yok

    YanıtlaSil
  7. Ayy bayıldım bu yönteme ya çok güzelmiş tamda çocuğa namazı sevdirerek nasıl alıştırırım diye düşünürken bu güzel yazınızla karşılaştım beni oğlum 6 yaşında çok güzel kuran okuyor ama biraz inatçılık var bir şeyi hadi yap dediğinde asla yapmıyor başka şekilde emir gibi değil de ya oyunla yada farklı yöntemlerle yaptırabiliyorum. Deneyimlerime göre çocuklara bir işi birden yük vermeden az ama sürekli aksatmadan yaptırmak gerekiyor örneğin kuran dersi şu saatte çalışılacak diyorum 2 sayfa hiç sorun olmuyor ama 1 gün işime dalıp o saati geçirirsem ertesi gün huysuzlanmaya başlıyor yapmasam olmaz mı oyun oynasam gibi, demek istediğim düzen çok önemli tekrar teşekkürler verdiğiniz fikir için bende sayfama beklerim beni izlemeye alır değerli yorumlarınızı paylaşırsanız sevinirim sizi izlemeye almak isterdim fakat izleme bölümünde sorun görünüyor izleyiciler yok

    YanıtlaSil

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin

View My Stats